Válási mediáció

Válási mediáció

Amennyiben ezeket a sorokat olvassák, az azt jelzi, hogy Önök megtették az első lépést abba az irányba, hogy a kapcsolatukat közös döntésekkel, egyetértésben zárják le. Ha a házastársak, élettársak visszafordíthatatlanul eltávolodtak egymástól, akkor hasznos lehet egy harmadik fél támogatása a békés, együttműködő szakításban. Elsődleges cél nem a házasság megmentése (bár sok minden változhat a megbeszélés során), hanem a konfliktushelyzetek során felgyűlt keserűségek, indulatok csökkentése. Fontos, hogy ellenfelekből együttműködő partnerekké tudjanak válni, így a gyermekekkel kapcsolatos és anyagi kérdésekben is partnerként tudjanak egymással kommunikálni. Válási mediáció a per előtt és a per alatt is kezdeményezhető. Segítségével gyorsabb a megegyezés a közös vagyon szétosztásáról és a gyermekek elhelyezéséről. Az idő múlásával a családtagok lehetőségei és igényei is megváltoznak. Az érzelmek kontrollálása és megfelelő kifejezése nem könnyű feladat, de tanulható. Az erőszakmentes, asszertív kommunikáció során a felek úgy érvényesítik jogaikat, hogy közben nem sértik meg másokét. A válás utáni mediáció során - meghatározott keretek között - a szülők módosíthatják a kapcsolattartás módját, gyakoriságát, a tartásdíj nagyságát anélkül, hogy új bírósági eljárást kezdeményeznének. Ha a viszony annyira megromlott, hogy a közvetlen kapcsolatteremtés lehetetlennek bizonyul, akkor a sétáló mediáció jelenthet megoldást. Ilyenkor a közvetítő felváltva egyeztet az érintettekkel. Így a folyamat hosszabb időt vesz igénybe, de biztosan gyorsabb, hatékonyabb és kevesebb költséggel jár, mint a pereskedés.

Párkapcsolati mediáció

Párkapcsolati mediáció

Lehet, hogy két ember szereti egymást, mégsem tudnak hosszú távon harmonikusan együtt élni, de egy jól működő kapcsolatban is adódhatnak félreértések, nézeteltérések. A konfliktusban érintett pár tagjai először egyéni konzultációkon - önmaguk számára is - tisztázzák legfontosabb igényeiket, célkitűzéseiket és a közös jövővel kapcsolatos szándékaikat. A következő szakaszban kerül sor a mediációs ülésekre, ahol a bizalom légkörében kibontakozhat a dinamikus egyensúlyra épülő párbeszéd. A mediátor segít annak felismerésében, hogy menthető vagy sem egy kapcsolat, majd végigkíséri a folyamatot a felek döntésének megfelelő irányba. A közvetítés során lehetőség nyílik új látásmódot, hatékonyabb kommunikációt elsajátítani, feltárni a probléma okát, és kialakítani az együtt megfogalmazott cél felé vezető utat.

Családi mediáció - kamasz mediáció

Családi mediáció - kamasz mediáció

A serdülőkor minden család számára nehéz időszak. A szülő azon fáradozik, hogy gyermeke számára utat mutasson, a kamasz a saját útját akarja járni. A gyermek szívesebben tartja be azokat a „szabályokat”, melynek megalkotásában tevékenyen, félként vett részt. Gyakori problémapontok az internet használata, házimunka, tisztelet, drog, alkohol, az otthon kerülése, szülők kerülése, az együtt töltött minőségi idő elmaradása. A kamasz mediáció hatékony, gyors és az eredmény már az első beszélgetés után érzékelhető. A mediációs megbeszélések alkalmával, akár együtt, akár külön, a felek elmondják érzéseiket, érveiket, és a jövőre orientáltan megoldásokat keresünk az adott problémára. A mediáció során minden esetben a jövőre fókuszálunk, és nem a hibást keressük a kialakult helyzetért. Ez az a pillanat, amikor a kamasz azzal szembesül, hogy ő is egyenrangú fél ebben a folyamatban a szüleivel együtt. Hiszen itt nemcsak neki lesznek feladatai, hanem a szülőknek is vállalniuk kell, hogy változtatnak az eddigi magatartásukon. A kamasz mediáció által tehát, már az első találkozás után jelentős változás tapasztalható a kapcsolatokban. Egy kamasz kirohanása nem feltétlenül a szülőknek szól, csak a sok változást ami körülveszi őket egyedül a biztos hajón, a szülőkön vezetik le.

Szervezeti mediáció

Szervezeti mediáció

Munkahelyi közösségekben felmerülhetnek vitás helyzetek, amikor a munkatársak nem értenek szót egymással, vagy egyáltalán nem tudnak már kommunikálni egymással. Előfordulhat, hogy a konfliktus alapja az információ hiány. Munkahelyen előfordulhatnak hierarchiából adódó konfliktusok is, a klasszikus főnök-beosztotti konfliktus. Sok éves versenyszférában töltött munka során megtapasztalhatjuk ezeket a helyzeteket. A munkahelyi konfliktusok feloldásában mediátorként közösen fel tudjuk térképezni a konfiktushelyzet valódi okait, a töréspontokat, törésvonalakat. Majd az érintett felek bevonásával felvázoljuk azokat a témákat, amelyekben változásra van szükség és közösen keressük a megoldásokat, mely mindkét fél számára betartható, realisztikus. Előfordulhat, hogy többszereplős a konfliktushelyzet. Ilyenkor csoportos módszert, úgynevezett resztroratív eljárást is alkalmazhatunk, amikor a konfliktusban érintett összes szereplő be van vonva a helyreállító folyamatba. A sérelmek feldolgozása mellett a közösség jövőbeni együttműködését dolgozzuk ki. Jellemző területek: - üzlettársak, cégtársak, tulajdonostársak közötti viták - szervezeten belüli munkahelyi konfliktusok felettesek és beosztottak, munkavállalók egymás között, csoportok, társosztályok, részlegek között - vállalati hírnév erősítése, a „gondoskodó vállalat” image-e - tehetségek vonzása és megtartása - maradásra ösztönzi a munkavállalókat - csökkenti az állandósult konfliktusok pszichés nyomása, a stressz által okozott munkahelyi sérülések és megbetegedések esélyét - fejleszti a minőségi problémamegoldást - vitakultúra és szemlélet fejlesztése - a munkatársak hatékonyságának és motiváltságának növelése - csökkenti a vezetők konfliktuskezelési terheit